دسته‌هاداروهای گیاهی گیاهان دارویی

آشنایی با دانه های خوراکی و فواید آن‌ها

دانه های خوراکی

یکی از دانه های خوراکی که توصیه می‌شود به‌صورت روزانه مصرف شود؛ دانه آفتابگردان است. دانه آفتابگردان حاوی مقدار قابل‌توجهی فولات و همچنین ویتامین b است. یکی دیگر از دانه‌های خوراکی که فواید و خاصیت‌های بسیار زیادی دارد؛ زیره سیاه است. زیره سیاه دارا ترکیب فعالی به نام تیموکینون است.

انواع دانه‌های خوراکی

دانه‌های خوراکی، دانه‌های گیاهان هستند که انسان، آن‌ها را بیشتر به‌صورت خام مصرف می‌کند. این دانه‌ها مواد مغذی بسیار زیادی دارند و می‌توانند برای سلامتی انسان بسیار مفید باشند. این دانه‌ها می‌توانند به شیوه‌های مختلف و گوناگونی مصرف شوند. می‌توان دانه‌های خوراکی را به‌تنهایی مصرف کردد. همچنین باید گفت این دانه‌ها را می‌توان همراه با سایر مواد غذایی مصرف کرد. هر یک از این دانه‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مخصوص به خود را دارند و برای سلامتی عضوهای مختلف بدن مفید هستند. به همین دلیل پزشک‌ها توصیه می‌کنند که این دانه‌ها به‌صورت روزانه مصرف شوند زیرا مکمل غذایی بسیار خوبی هستند. استفاده از این دانه‌ها به‌عنوان مکمل غذایی برای سالمندان، زنان باردار یا شیرده و همچنین کودکانی که در سن رشد قرار دارند بسیار مفید است. در ادامه در خصوص چند مورد از دانه‌های خوراکی که توصیه می‌شود روزانه مصرف شوند؛ توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

دانه آفتابگردان

یکی از دانه‌های خوراکی که توصیه می‌شود به‌صورت روزانه مصرف شود؛ دانه آفتابگردان است. خوردن تخمه آفتابگردان بین ایرانی‌ها رواج دارد و به‌عنوان یک تفریح شناخته می‌شود. می‌توان برای کودکان از دانه‌های آماده استفاده کرد تا آن‌ها نیز از این ماده مغذی استفاده کنند. دانه آفتابگردان حاوی مقدار قابل‌توجهی فولات و همچنین ویتامین b است. درنتیجه این دانه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک بسیار زیادی بکند و به افرادی که کمبود ویتامین B دارند کمک کند تا این فقدان را جبران کنند. علاوه بر ویتامین B دانه آفتابگردان مقدار قابل‌توجهی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان دارد.

آنتی‌اکسیدان موجود در این دانه می‌تواند اثر رادیکال‌های آزادی که بدن انسان همواره در معرض آن‌ها قرار دارد را خنثی کند و درنتیجه نقش مؤثری در پیشگیری از سرطان داشته باشد. البته در خصوص مصرف دانه آفتابگردان باید به نکته‌ای توجه داشته باشید. بهتر است از مصرف تخمه آفتابگردان شور پرهیز کنید؛ زیرا اگر خیلی زیاد از این نوع دانه آفتابگردان که حاوی نمک زیادی است مصرف کنید ممکن است دچار فشارخون بالا شوید.

این محصول را از اینجا تهیه کنید.

دانه کنجد

یکی دیگر از دانه‌های خوراکی که خاصیت‌ها و مزیت‌های فراوانی دارد؛ دانه کنجد است. کنجد گیاهی است که از آن می‌توان روغن کنجد و یا ارده تهیه کرد. کنجد به‌عنوان یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود. همچنین این دانه حاوی مقدار قابل‌توجهی پروتئین گیاهی است. به همین دلیل به افرادی که گیاهخوار هستند توصیه می‌شود از دانه کنجد به‌عنوان یکی از منابع پروتئین گیاهی استفاده کنند.

این دانه علاوه بر پروتئین حاوی بعضی از مواد معدنی است. روی و کلسیم ازجمله مهم‌ترین مواد معدنی موجود در دانه کنجد می‌باشند. دانه کنجد را می‌توان به شیوه‌های گوناگونی مصرف کرد. می‌توان این دانه را به سالاد یا به مواد غذایی دیگر اضافه کرد. پلی فنول موجود در کنجد می‌تواند تبدیل به انترولاکتون شود. این ماده می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین انواع سرطان‌ها ازجمله سرطان پستان داشته باشد.

این محصول را از اینجا تهیه کنید.

دانه کدو

یکی دیگر از دانه‌های خوراکی خوشمزه که در کنار تخمه آفتابگردان مصرف می‌شود؛ تخمه‌کدو یا دانه کدو است. استفاده از این دانه برای افرادی که سطح کلسترول خون آن‌ها بالا است؛ توصیه می‌شود. همچنین باید گفت این دانه گیاهی می‌تواند برای افرادی که به فقر آهن مبتلا هستند بسیار مفید باشد؛ زیرا این دانه حاوی مواد معدنی مهمی ازجمله آهن، روی و کلسیم است. همچنین باید گفت دانه کدو برخلاف دانه آفتابگردان، دارای مقدار قابل‌توجهی از پروتئین و اسیدآمینه در ساختار خود است. این دانه گیاهی باید در رژیم غذایی گیاهخواران حتماً وجود داشته باشد.

این محصول را از اینجا تهیه کنید.

زیره سیاه

یکی دیگر از دانه‌های خوراکی که فواید و خاصیت‌های بسیار زیادی دارد؛ زیره سیاه است. زیره سیاه دارای ترکیب فعالی به نام تیموکینون است. طبق تحقیقات صورت گرفته این ماده می‌تواند به سلول‌های عصبی کمک کرده و از آن‌ها محافظت کند. علاوه بر این، زیره سیاه می‌تواند سبب گشادی عروق خونی شده و آسم را بهبود ببخشد. همچنین این دانه سبب کاهش فشارخون بسیار بالا می‌شود و برای افرادی که به فشارخون مبتلا هستند مفید است. زیره سیاه را می‌توان در برنج استفاده کرد. همچنین می‌توان این دانه را به شیوه‌های دیگری نیز مصرف کرد. دم‌نوش زیره می‌تواند به‌عنوان یکی نوشیدنی برای برطرف شدن درد معده عالی باشد.

این محصول را از اینجا تهیه کنید.


شاهدانه یا دانه کناف

یکی دیگر از دانه‌های خوراکی که خاصیت‌ها و مزیت‌های بسیار زیادی دارد؛ شاهدانه یا دانه کناف است. شاهدانه می‌تواند به‌صورت روزانه و به‌جای تنقلات مضر توسط کودکان مصرف شود. این ماده گیاهی حاوی مقدار قابل‌توجهی پروتئین گیاهی است. وجود این پروتئین‌ها برای عملکرد صحیح بدن لازم و ضروری می‌باشند. همچنین شاهدانه برای افرادی که به اگزما و خشکی و خارش پوست دچار هستند؛ مفید است.

این محصول را از اینجا تهیه کنید.

دانه های خوراکی
دانه های خوراکی

دانه‌های خوراکی کتان

یکی دیگر از دانه‌های خوراکی که مزیت‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند به‌سلامتی انسان‌ها کمک بسیاری زیادی بکند؛ دانه کتان است. این دانه‌ها یکی از منابع گیاهی امگا ۳ و امگا ۶ هستند. همچنین این دانه‌ها مقدار قابل‌توجهی ویتامین B1 دارند و ماده معدنی منیزیم نیز در آن‌ها یافت می‌شود. مواد موجود در بذر کتان برای عملکرد صحیح بدن لازم هستند و کمبود این مواد ازجمله منیزیم می‌تواند در بلندمدت سبب بروز مشکلات مختلفی برای انسان‌ها شود.

باید گفت کتان حاوی پلی فنول های گوناگون است که این مواد برای کاهش سطح کلسترول و چربی خون بسیار مفید می‌باشند. درنتیجه افرادی که به چربی خون بالا مبتلا هستند می‌توانند به‌صورت روزانه از دانه‌های کتان برای کاهش چربی خون استفاده کنند.

این محصول را از اینجا تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.